We horen het overal : ‘snel en makkelijk een app in elkaar zetten’. Ja, dat klinkt verleidelijk. Want hoe mooi is het om in de digitale wereld van vandaag met goede No-code tools binnen een paar klikken je app op te zetten. Snel een eerste versie laten zien aan de stakeholders en dan, als een groeidiamant bijslijpen tot het juiste product.

En dan komt het: het idee wat je eerst had, wat zo snel was opgezet, blijkt niet te werken bij de eindgebruiker. Feedback vanuit het werkveld geeft je nieuwe inzichten en forceren je om delen af te breken en te herbouwen.
Plots komt het besef: wanneer is het ‘goed?’ Was het niet handiger geweest als je dit antwoord van tevoren had opgehaald? In zo'n geval kan een UX wireframe uitkomst bieden.

Over UX wireframes


Een wireframe ontwerp is dan een efficiënte manier om snel een overzicht te krijgen van de structuur en functionaliteit van een digitaal product. Door samen te werken en ideeën te delen tijdens een wireframe sessie, kunnen ontwerpers, ontwikkelaars en andere belanghebbenden gezamenlijk het ontwerp en de functionaliteit van het product bepalen en optimaliseren. Hierdoor kan er sneller en effectiever een ontwerp worden gemaakt dat voldoet aan de eisen en wensen van alle betrokken partijen.

Een wireframe kan worden gemaakt met behulp van wireframe-software zoals Sketch, Adobe XD, Figma en andere geavanceerde tools. Een wireframe opzet vind je in drie varianten, of een combinatie ervan:

Lo-fidelity wireframe


Een Lo-fidelity wireframe is een visuele weergave van een interface of website die de basisstructuur en functionaliteit van het ontwerp laat zien. Hieronder vindt je enkele punten die de belangrijkste kenmerken van Lo-fidelity wireframes beschrijven:

Kenmerken

  • Het is een eenvoudig en ruw ontwerp zonder kleuren en afbeeldingen. Het is bedoeld om de basis van de interface te communiceren zonder afleidingen
  • Het gebruikt simpele vormen zoals rechthoeken, cirkels en lijnen om de verschillende elementen van de interface weer te geven, zoals navigatieknoppen, tekstvakken en afbeeldingen
  • Het heeft beperkte details en geen gedetailleerde typografie; het bevat alleen de essentiële informatie die nodig is om de gebruikerservaring te begrijpen

Functionaliteit

  • Het is gericht op het testen van de functionaliteit van het ontwerp en niet op de esthetiek. Het is bedoeld om snel feedback te krijgen over de bruikbaarheid en het ontwerp van de interface
  • Het is een goedkoop en efficiënt hulpmiddel om de basis van de interface te ontwerpen en de communicatie met de ontwikkelingsteams of verschillende technische afdelingen te verbeteren
  • Het kan worden aangepast en gewijzigd als de gebruikersfeedback binnenkomt. Het is belangrijk om regelmatig feedback te krijgen en het ontwerp dienovereenkomstig aan te passen om de gebruikerservaring te verbeteren

Hi-fidelity wireframe


Een Hi-fidelity wireframe is niet alleen een gedetailleerde visuele weergave van de structuur, functionaliteit en esthetiek van een interface of website, maar het biedt ook de mogelijkheid om het ontwerp binnen een grotere context te plaatsen. Door bijvoorbeeld de uitwerking van een Hi-fidelity wireframe in een huisstijl, kan er een totaalbeleving worden gerealiseerd tussen functionaliteit en emotie, door aansluiting op de look & feel. Dit is van cruciaal belang bij het ontwerpen van een interface of website vanuit het perspectief van de eindgebruiker. Hieronder vind je enkele punten die de belangrijkste kenmerken van Hi-fidelity wireframes beschrijven:

Kenmerken

  • Het is een gedetailleerd ontwerp dat kleuren, typografie, afbeeldingen en andere visuele elementen bevat om de interface of website zo realistisch mogelijk weer te geven.
  • Het gebruikt geavanceerde vormen en symbolen om de verschillende elementen van de interface weer te geven, zoals navigatieknoppen, tekstvakken en afbeeldingen. Het bevat ook micro-interacties om de gebruikerservaring te verbeteren.
  • Het heeft meer details en een geavanceerde typografie. Het bevat alle informatie die nodig is om de gebruikerservaring te begrijpen en verbeteren.

Functionaliteit

  • Het is gericht op het testen van de functionaliteit, gebruikerservaring en esthetiek van het ontwerp. Het is bedoeld om feedback te krijgen over de bruikbaarheid, het ontwerp en de algehele look and feel van de interface of applicatie.
  • Het is een krachtig hulpmiddel om het ontwerp te verfijnen en te verbeteren voordat het naar de ontwikkelingsteams gaat. Het helpt ook om stakeholders te overtuigen van het ontwerp en de waarde ervan te communiceren.
  • Het kan worden aangepast en gewijzigd op basis van gebruikersfeedback en kan worden gebruikt om prototypes te maken voor gebruikerstesten en validatie van het ontwerp.

Prototype


Een wireframe prototype biedt de mogelijkheid om de gebruikerservaring te verbeteren door middel van het doorlopen en doorklikken van het ontwerp. Het scherp zetten van verwachtingen na klik-interacties is hierbij een belangrijk onderdeel. Gebruikers kunnen door de verschillende onderdelen navigeren, (micro)interacties testen en feedback geven om de gebruikerservaring te verbeteren. Dit kan helpen om inzicht te krijgen in de effectiviteit van processflow en het optimaliseren van de functionaliteit voordat het definitieve product wordt ontwikkeld.

Hoewel het verleidelijk kan zijn om snel een no-code applicatie in elkaar te zetten, moeten we altijd de eindgebruiker op 1 zetten. Het kleinste detail kan immers het verschil betekenen tussen een doorsnee app en een vooruitstrevende, gebruiksvriendelijke applicatie die de concurrentie ver achter zich laat.

Het opzetten van een wireframe, lo-fi of hi-fi, is een efficiënte manier om de structuur en functionaliteit van een digitaal product snel te begrijpen en tot ‘leven’ te laten komen.

Dus voordat je begint met het bouwen van je no-code applicatie: schenk aandacht aan een goed ontwerp en zorg dat je de functionaliteit hebt die voldoet aan de behoeften van de eindgebruikers. Immers, het succes van een mooie kast wordt niet bepaald door een grotere hamer, maar door een goed bouwplan.

Sander van den IJssel

Sander van den IJssel

Designer / UX consultant

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op.
Wij kunnen je er meer over vertellen.

Gerelateerde Blog


toon alles