Een geautomatiseerde sales-workflow maakt het werk voor veel personen binnen je bedrijf een stuk gemakkelijker. Maar wat zijn de signalen die erop duiden dat jouw organisatie toe is aan zo’n digitale inhaalslag? En hoe kun je het sales gedeelte van je onderneming op een goede, heldere en efficiënte manier automatiseren? In deze blog vertellen wij over vier mogelijke signalen en geven wij de voordelen van een geautomatiseerde sales-workflow.

1. Meer marketing leidt niet tot extra omzet


De relatie tussen bedrijf en klant begint bij het genereren van leads. Dit doe je door gerichte marketingtechnieken in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan het produceren van interessante content, het aanbieden van coupons of het opzetten van andere acties die de interesse van de klant wekken. Maar zelfs als je veel tijd en energie in het promoten van een product steekt, kan het voorkomen dat je na verloop een bepaalde trend ziet: je verkoopt veel minder dan je op basis van die flinke inspanningen zou verwachten.

Dit is vaak een signaal dat je wel hard, maar niet slim genoeg werkt. In zo’n geval is geautomatiseerde lead generation vaak de oplossing voor je probleem. Het uitbesteden van het zware werk aan een geautomatiseerd systeem verkleint je uitgaven (je hoeft namelijk geen extra mensen in te huren), terwijl het de verkopen vergroot met meer gerichte content en vervolgcontacten die je zelf niet meer op dagelijkse basis hoeft te onderhouden.

2. Werknemers zijn veel tijd kwijt met repetitieve taken


Zijn je werknemers veel tijd kwijt met administratief en repetitief werk zoals het inscannen van documenten, doorsturen van mails en verwerken van facturen? Dan weet je dat jouw bedrijf toe is aan een (gedeeltelijke) automatisering van de sales-workflow. Robotic Process Automation (RPA) neemt werknemers deze taken uit handen zodat ze zich volledig kunnen richten op de commerciële kernpunten van het salesproces. Ze krijgen alle tijd en gelegenheid om jouw merk en product uitgebreid in de schijnwerpers te zetten.

3. De werkdruk is (te) hoog bij je werknemers


Moeten mensen binnen je bedrijf vaak lang door- of overwerken? Of klagen ze over een (te) hoge werkdruk? Dan is de kans groot dat ze veel dingen moeten doen die afleiden van hun kerntaak. In dat geval is het verstandig om te kijken naar de voordelen die een geautomatiseerde sales-workflow met zich meebrengt.

Een combinatie van RPA en nieuwe applicaties, biedt in dergelijke gevallen uitkomst. Ze maken salesprocessen, zoals het updaten van sociale media, het versturen van digitale nieuwsbrieven of follow-up-mails en het optimaliseren van product- en landingspagina’s, gemakkelijker en minder tijdrovend.

4. Potentiële klanten worden moeizaam bereikt


Onderneem je van alles om de sales een boost te geven, maar ontstaat er toch niet echt een duurzame band met je klanten, bijvoorbeeld omdat ze jouw mails en posts vooral zien als verkapte spam? Dan is het een goed idee om eens te kijken naar de mogelijkheden van slimme applicaties en automatiseringssoftware. Veel van die systemen kunnen door het creëren van lead magnets potentiële klanten benaderen op basis van hun persoonlijke interesses en productvoorkeuren.

De mogelijkheid om een boodschap aan te passen en zodoende specifieke individuen te benaderen, bevredigt de behoefte aan een persoonlijke benadering bij een klant. Door dit te doen met behulp van automatiseringssoftware bespaar je jezelf veel tijd en moeite, zonder dat dit een nadelige invloed heeft op het resultaat.


Automatiseringssoftware kan ook nagaan welke specifieke pagina’s van je webshop of -site een gebruiker bezoekt. Zo kun je een potentiële klant vervolgens ook toevoegen aan een andere lijst en verder inspelen op zijn interesses. Je kunt tevens rapportages genereren die dieper ingaan op actuele verkooptrends, best bezochte webpagina’s en de populairste e-mails. Je kunt je salesstrategie dus verpersoonlijken, zonder dat je daarvoor harder hoeft te werken of meer mensen hoeft in te zetten.

Voordelen van een geautomatiseerde sales-workflow


Het automatiseren van je sales-workflow heeft een aantal belangrijke voordelen, zowel op het gebied van tijd, kosten als efficiëntie.

  • Je bent veel minder tijd kwijt aan dataverwerking bij het in kaart brengen van doelgroepen en het bijhouden van klantenbestanden.
  • Handige applicaties voor het genereren van leads, in kaart brengen van klantprofielen en bijhouden van statistieken kunnen gemakkelijk worden geïntegreerd in bestaande systemen.
  • Het bijwerken van informatie over elke individuele klant is een tijd- en geldrovend proces. Door de workflow te automatiseren, gaat dit voortaan gemakkelijker en effectiever.
  • Werknemers hoeven zich niet meer bezig te houden met repetitieve en geestdodende klussen en kunnen zich dus helemaal concentreren op hun commerciële kerntaken. En dat is weer goed voor de motivatie en productie.

Sales-workflow automatiseren met EsperantoXL


Nieuwsgierig naar hoe je de sales-workflow binnen jouw bedrijf kunt automatiseren? Dan ben je bij EsperantoXL aan het juiste adres. Met behulp van processen als Robotic Process Automation en Rapid Application Development automatiseren wij binnen een mum van tijd de sales-workflow binnen jouw bedrijf. Zo raakt je organisatie weer in digitale topvorm en kun jij je concentreren op waar je echt goed in bent: verkopen!

FAQs


Is no-code de toekomst?

No-code heeft de toekomst. Het is een methode die businessprofielen toelaat op een heel visuele en intuïtieve manier applicaties te ontwikkelen, zonder dat ze daarbij code moeten schrijven. Zo kunnen bedrijven veel sneller applicaties inzetten die inspelen op de noden van klanten.

Wat is low-code en no-code?

Low-code en no-code zijn vormen van Rapid Application Development. Low-code is softwareontwikkeling waarbij programmeurs op een visuele manier applicaties modelleren. Ze modelleren applicaties op een visuele manier, waarbij ze weinig tot geen code hoeven te schrijven.

Hoe werken no-code platforms?

No-code platforms werken op basis van een grafische user interface. Bij de ontwikkeling van applicaties hoef je zelf geen code te schrijven.

Welke bedrijven gebruiken low-code?

Low-code is geschikt voor elk type bedrijf. Zowel mkb als enterprise maken vandaag gebruik van low-code.

Wat kan ik met low-code ontwikkelen?

Met low-code kun je elk type bedrijfsapplicatie ontwikkelen: van een eenvoudige formulier applicatie tot een complete ERP-omgeving.

Lees ook: Wat is no-code

In deze whitepaper bespreken we wat no-code is en hoe het kan worden toegepast om informatie centraal op te slaan.

Lees meer
Bram Berkelaar

Bram Berkelaar

CEO

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op.
Wij kunnen je er meer over vertellen.

Gerelateerde Blog


toon alles