Hoe levensvatbaar is een idee en hoe maak ik de kans op succes zo groot mogelijk? Dit zijn belangrijke vragen die aan de horizon verschijnen als je een applicatie ontwikkelt. Het bouwen van een minimum viable product (MVP) is een prima manier om al in een vroeg stadium te achterhalen of een ontwerp of functionaliteit voldoet aan de verwachtingen. 

Maar hoe bouw je een MVP met no-codesoftware? Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten die je in het oog moet houden? Wij leggen het uit aan de hand van een overzichtelijk stappenplan.

Wat is een minimum viable product (MVP)?


Om uit te kunnen leggen hoe je met behulp van no-code een minimum viable product ontwikkelt, moeten we allereerst goed voor ogen hebben wat een MVP precies is. Een MVP is feitelijk een eerste, minimalistische versie van het te ontwikkelen product dat wordt uitgerold naar de klant. Eric Ries, ondernemer en auteur van het boek The Lean Startup omschrijft een minimum viable product als volgt: “The version of a new product which allows a team to collect the maximum amount of validated learning about customers with the least effort.” 

Een MVP is dus een eerste versie van het te ontwikkelen eindproduct met een beperkt aantal functionaliteiten. Het doel van een minimum viable product is dan ook om zo snel mogelijk feedback van de gebruiker op de functionele waarde van een product te krijgen. Hierdoor kunnen de vervolgstappen in het ontwikkelingsproces sneller worden genomen. Juist omdat een MVP nog aan verandering onderhevig is, is no-code van toegevoegde waarde bij het ontwikkelen van een dergelijk product.

Een MVP is een eerste versie van het te ontwikkelen product

MVP stappenplan


Definieer je groep

Voordat je begint met het ontwikkelen van een applicatie is het belangrijk om te weten wat de belangrijkste behoeften en wensen van de klant en diens doelpubliek zijn. Voordat je na gaat denken over concrete functionaliteiten moet je natuurlijk wel een helder beeld hebben van de doelgroep. Bij het definiëren van de doelgroep staan onder meer de onderstaande vragen centraal.

Waar zijn de potentiële gebruikers van de applicatie naar op zoek? Wat zijn de doelgroep en scope?

Hoe is de doelgroep demografisch opgebouwd?

Bestaat de doelgroep uit een bepaalde beroepsgroep? En moet de applicatie voor iedereen (inclusief digibeten of laagopgeleiden) gemakkelijk te gebruiken zijn?

Zonder voldoende marktkennis is de kans op een mislukt MVP groot. Er zijn gelukkig voldoende manieren om die broodnodige voorkennis te verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan surveys, marktonderzoeken en steekproeven. Daarnaast kun je ook bestaande netwerken raadplegen of kijken welke trucs de concurrentie toepast.

Identificeer je kernwaarden en unique selling points

Nadat je de doelgroep voor een platform in kaart hebt gebracht, is het zaak om de kernwaarden en unique selling points (USP’s) van de te ontwikkelen applicatie te definiëren. In deze fase is het belangrijk om antwoorden te vinden op de volgende vragen.

Wat onderscheidt jouw product van de concurrentie?

Wat is de meerwaarde van de te ontwikkelen applicatie in vergelijking met reeds bestaande producten? 

Hoe belangrijk is het probleem dat jouw applicatie gaat oplossen?

Levert de applicatie functionaliteiten waar mensen bereid zijn om voor te betalen?

Een duidelijke kernwaarde, die een toegevoegde waarde levert aan de gebruikers, is een van de belangrijkste voorwaarden waar een succesvol MVP aan moet voldoen. De kernwaarde van de applicaties van een succesvol bedrijf als Airbnb is bijvoorbeeld het snel verstrekken van overzichtelijke lijsten met beschikbare accommodaties.

Interacties bouwen en functies vaststellen

De volgende fase in het ontwikkelingsproces van een MVP is het bepalen van de architectuur van de te ontwikkelen applicatie. Een succesvolle applicatie heeft namelijk functies en interactiemogelijkheden die om de belangrijkste kernwaarden heen zijn gebouwd. De tijdens de eerste fase gedefinieerde informatiestromen worden nu vertaald naar gerichte basisontwerpen die de kernactiviteiten van het bedrijf ondersteunen. De belangrijkste eigenschappen van de te ontwikkelen software-applicaties worden vastgesteld en afgestemd op de eisen die aan bedrijfsprocessen worden gesteld. In deze fase bepaal je ook welke platforms je gaat gebruiken voor het ontwikkelen van het MVP.

Het bouwen van je MVP

Nu je weet aan welke kernwaarden het product moet voldoen en weet welk bouwplatform je gaat gebruiken, is het tijd om het MVP te gaan bouwen. Het idee achter een MVP is dat het een deels functionele, maar wel nog uitgeklede versie van het eindproduct is. Het MVP is feitelijk het geraamte van het uiteindelijke eindproduct. 

Richt je op de minimaal noodzakelijke functies. In het geval van een MVP ligt de nadruk op de basisfactoren (de producteigenschappen en/of functionaliteiten die minimaal nodig zijn om de klant tevreden te stellen). Dat een mobiele app fatsoenlijk wordt geladen op je smartphone is een voorbeeld van een noodzakelijke basisfactor. Prestatie- en wow-factoren zijn elementen die niet direct noodzakelijk zijn voor het functioneren van een product, maar wel een positieve invloed hebben op de tevredenheid. In het geval van een MVP worden deze functionaliteiten pas in een later stadium van het ontwikkeltraject toegevoegd.

Een ontwikkelmethode als no-code is erg geschikt voor het bouwen van MVP’s. Je kunt namelijk snel beginnen met ontwikkelen zonder eerst een berg software te hoeven installeren. Bovendien kun je tijdens alle fasen van het ontwikkelingsproces eigenschappen van het MVP testen of nieuwe functionaliteiten aan het product toevoegen. 

Zowel no-code als low-code bieden bovendien volop ruimte en mogelijkheden om gedurende alle fasen van het ontwikkelproces functionaliteiten toe te voegen of bij te stellen. Het handige van no-code is dat de geringe complexiteit van het ontwikkelproces ervoor zorgt dat ook (eind)gebruikers mee kunnen denken en van dichtbij kennis kunnen maken met het MVP. Dit leidt vaak tot nuttige aanbevelingen of verbetertips. Bovendien is no-code relatief snel aanpasbaar, zeker in de beginfase. Hierdoor kun je feedback bijna on the fly verwerken.

Feedback verzamelen

Als je een MVP hebt ontwikkeld dat een een goede afspiegeling vormt van je idee en de rol die de applicatie moet vervullen, is het tijd om de aandacht weer te vestigen op de data. Dat doe je door goed te testen en feedback te verzamelen. Goede feedback levert de basis voor het verder perfectioneren van het MVP. Voldoet het basisontwerp aan de behoefte? Welke onderdelen/functionaliteiten van het MVP slaan aan? Wat kan nog beter? En wat zijn de belangrijkste functionaliteiten die in volgende fasen van het ontwikkelingsproces toegevoegd moeten worden?

Met No-code kunnen gebruikers mee denken en van dichtbij kennis maken met het MVP

Pitchen en promoten

Staat het raamwerk eenmaal in de vorm van een degelijk MVP? Dan kun je de basisversie van de applicatie gaan pitchen en promoten. Zorg dat je de kernwaarden, belangrijkste functionaliteiten en USP’s helder en bondig voor het voetlicht brengt. Leg daarbij vooral de nadruk op de praktische meerwaarde die de applicatie genereert.

Doorontwikkelen van het MVP

Na het lanceren van een MVP en het verkrijgen van feedback kunnen uitgebreide en complexe functionaliteiten worden ingebouwd. In dit stadium worden dus de prestatie- en wow-factoren toegevoegd die het MVP extra meerwaarde geven en commercieel aantrekkelijk maken.

No-code: de snelle weg naar een werkend MVP


No-code is een goede manier om snel een MVP voor een applicatie te bouwen. Dankzij de lage instapdrempel is de weg naar een MVP via no-code kort en vaak kostenvriendelijk. Het laatste is trouwens niet altijd een vanzelfsprekendheid. Als een no-codeplatform veel schaalt, heeft dit namelijk vaak invloed op de prijzen. Soms wordt no-code daardoor minder aantrekkelijk voor MVP’s die nog opbrengst moeten gaan genereren. 

Wil je weten hoe een MVP van jouw idee er in de praktijk uit zou kunnen zien? Dan ben je bij EsperantoXL aan het juiste adres. Wij richten ons op het ontwikkelen van slimme software-oplossingen voor een divers spectrum aan organisaties en doeleinden. We bouwen innovatieve applicaties die operationele processen van onze klanten optimaliseren. Daarnaast zorgen we ervoor dat die applicaties moeiteloos geïntegreerd worden binnen bestaande IT-netwerken. Neem gerust vrijblijvend contact op voor meer informatie of een deskundig advies.