Een no-code service app voor Clean Air by Baker
Met een no code platform wordt elke medewerker citizen developer
CleanAir is één van de eerste Europese producenten die een gecertificeerde biologische veiligheidswerkbank heeft ontwikkeld. CleanAir by Baker richt zich op het leveren van een range van deze veiligheidswerkbanken en andere oplossingen. Deze zijn optimaal ontwikkeld voor prestatie, veiligheid en bescherming van de gebruiker en omgeving.

Papierwerk en een handmatige planning
CleanAir beschikt over een eigen serviceafdeling. Ervaren technici ondersteunen bij de validatie, kalibratie en laminaire flow-installaties. Deze technici controleren regelmatig of de werkbanken nog voldoen aan de gestelde eisen. Tijdens deze controle werden de metingen door monteurs met pen genoteerd.
Daarnaast werd de planning op kantoor handmatig gemaakt, wat veel tijd in beslag nam omdat er veel variabelen waren om rekening mee te houden. In de planning moest worden gekeken naar de doorlooptijd en de normtijden van protocollen. Omdat elk apparaat om andere reparaties en controles vroeg, moest de juiste monteur worden gezocht en moest een plek in zijn agenda worden gevonden.

Veel papierwerk
De technici gaan langs bij de klant om met hun apparatuur validaties uit te voeren. Denk hierbij aan de werking van een kast en het valideren van de zuiverheid op basis van een protocol. Dit gebeurt volledig analoog: met pen worden alle metingen genoteerd en deze worden vervolgens in de backoffice ingevoerd. Dit proces is niet efficiënt en bovendien foutgevoelig.
CleanAir by Baker wilde dit proces versnellen en digitaliseren en kwam terecht bij EsperantoXL. Zo kwamen ze er achter dat het niet een kwestie is van ‘even snel’ digitaliseren. EsperantoXL ontwikkelde een platform met alle functionaliteiten die benodigd zijn voor het digitaliseren van het proces.

Een nieuwe backoffice op basis No code
EsperantoXL heeft dit proces – met behulp van No-code – gedigitaliseerd. Er is een backoffice waarin ordermanagement en rapportage zijn ingebouwd. Het systeem kan automatisch contracten op basis van service orders aanmaken. De orders worden ingepland, waarbij rekening wordt gehouden met de agenda van monteurs, de normtijd en de doorlooptijd. De orders worden vervolgens door monteurs opgepakt in een speciaal hiervoor ontwikkelde app.
In deze app vullen monteurs direct de gegevens ter plaatse in. De ingevoerde gegevens gaan direct vanuit deze app naar de backoffice. Hieraan gekoppeld staat een speciaal ontwikkeld klantenportaal waarin klanten de rapportages kunnen goedkeuren.

Danny Driesen – Hoofd afdeling Service CleanAir by Baker
“De samenwerking met EsperantoXL verliep erg flexibel. Eind 2016 zijn zij aan het project begonnen. Ze zijn toen bij ons op kantoor geweest en lieten onze IT-specialist twee weken lang bij hun in huis werken. Tijdens het gehele traject dachten ze mee en droegen voortdurend verbeteringen aan. Doordat we tevreden zijn over de samenwerking schakelen we EsperantoXL nog steeds in voor verdere automatisering.”

Het resultaat
Minder papierwerk en snellere afhandeling
Dankzij de mobiele app is papierwerk overbodig geworden en kunnen orders sneller worden afgehandeld door monteurs. Doordat administratieve taken hiermee worden versneld, zijn klanten maar liefst 2 keer zo snel geholpen. | |
Met de nieuwe backoffice is 80% van de planning geautomatiseerd, waardoor veel tijd bespaard wordt. Slechts de menselijke handelingen, zoals mondelinge afspraken, worden nog gedaan door de medewerkers. De planning is foutloos en nauwkeurig, waardoor CleanAir altijd aan de contractverplichtingen kan voldoen. | |
CleanAir werkt nu met citizen developers. Met het no code platform kunnen teamleden zelf gemakkelijk aanpassingen maken. Met het drag & drop-systeem hoeven zij geen technische kennis te hebben. |
Hoe kunnen we jouw organisatie op weg helpen?
We zijn benieuwd naar jouw verhaal