Van Excel-template naar serieus gereedschap voor de marketingwereld
Online communicatiebureau Contentkalender.nl zag door het grote aantal downloads van een contentkalender template dat er veel behoefte was om contentmarketing activiteiten te plannen en sturen. Contentkalender.nl zag daarmee kansen in de ontwikkeling van een online versie van de contentkalender. Ze gingen direct op zoek naar een softwarebureau dat in korte tijd en met een beperkt budget een bèta-versie kon ontwikkelen.
Mas Lubbers, eigenaar van Contentkalender.nl, is terecht gekomen bij EsperantoXL. EsperantoXL zag al snel mogelijkheden in de doorontwikkeling van de template, waarop een voorspoedige samenwerking volgde. Ben je benieuwd naar de realisatie van deze online applicatie? Lees snel verder!
Contentkalender.nl is een online communicatiebureau gespecialiseerd in content. Ze adviseren en ondersteunen grotere organisaties bij de uitvoering van hun online communicatie. Dit doen ze met het inzetten van interim specialisten, het oppakken van projecten en het uitbesteden van operaties in de vorm van webredactie en inbound marketing.
Daarnaast is Contentkalender.nl blijvend bezig met het ontwikkelen van tools en methoden om deze werkzaamheden te ondersteunen.
Contentkalender.nl gebruikte de contentkalender template als hulpmiddel voor relaties om op relatief eenvoudige manier hun content werkzaamheden bij te houden. Zelf gebruikte ze deze bij een beperkt aantal klanten.
Deze Excel-template werd tevens op de website gebruikt als marketingmiddel. Met ruim 4000 downloads was er over de grote behoefte aan een goede contentkalender geen twijfel. Toch zag Contentkalender.nl dat er nog aanvullende functionaliteiten nodig waren om de contentkalender echt efficiënt in te kunnen zetten.
Enerzijds had Contentkalender.nl dus iets in handen om een volgende stap mee te zetten. Anderzijds hadden ze te weinig inzicht in de markt om direct over te gaan tot ontwikkeling van een tool rondom de bestaande template.
Contentkalender.nl wilde daarom met een beperkt budget snel een applicatie ontwikkelen om daarmee met de markt in gesprek te gaan. Zo konden ze achterhalen hoe groot de behoefte is aan de tool, voordat er doorontwikkeld zou worden.
Mas Lubbers is naar aanleiding van bovenstaande bevinding op zoek gegaan naar een softwarebureau. Bij de meeste softwarebureaus werden echter traditionele processen gehanteerd, waarmee het bedrag voor een voortraject en ontwerp al snel opliep tot duizenden euro’s. Een snelle eerste versie zou lang op zich laten wachten.
Gelukkig ontdekte Mas een No-code platform, waarin hij zelf een prototype maakte. Met dit prototype is hij in gesprek gegaan met diverse softwarebureaus, waaronder EsperantoXL. EsperantoXL zag direct interessante kansen in het prototype en beloofde deze snel door te kunnen ontwikkelen tot een serieuze applicatie. Bovendien kon EsperantoXL de applicatie voorzien van extra functionaliteiten, zodat deze een onmisbaar gereedschap zou vormen voor de marketingwereld.
“Waardevol, flexibel, toegankelijk, snel”
Contentkalender.nl over EsperantoXL
“Ik ben ontzettend tevreden met de aanpak van EsperantoXL. Ze bieden vele voordelen ten opzichte van traditionele softwarebureaus. De samenwerking heb ik als zeer prettig ervaren. Ze leverden altijd binnen tijd en budget wat er is afgesproken. Het vertrouwen was hoog en aan een half woord hadden we genoeg. EsperantoXL gaf duidelijk aan hoe de planning eruit zag en welke kosten hieraan verbonden zaten. Deze stapsgewijze aanpak leidde tot een succesvolle applicatie met een gebruiksvriendelijke voor- én achterkant. Super!”
Het resultaat
Half juli startte EsperantoXL met de ontwikkeling van de tool en nog geen twee maanden later volgde het eerste resultaat. Half november is Contentkalender.nl live gegaan met de nieuwe applicatie in bèta formaat. | |
Met de nieuwe applicatie kunnen contentkalenders gemaakt worden rondom gedefinieerde campagnes. Hierin kunnen de communicaties worden ingepland en de taken worden verdeeld. Bovendien kan de contentstrategie erin worden verwerkt, zodat het hele team dat meewerkt aan een campagne op dezelfde lijn ligt. Middels de gantt chart heeft het team een duidelijk beeld van de werkzaamheden. Schrijvers kunnen met al deze handvatten direct aan de slag en houden in de tool de status van hun werk bij. Kortom, Contentkalender.nl heeft met de hulp van EsperantoXL een alomvattende tool voor henzelf en de marketingwereld in handen. | |
In de back-end heeft Contentkalender.nl een dashboard met inzichten in accounts en gebruik. Zo kan Contentkalender.nl de beste service verlenen. Bovendien zien ze zo snel kansen voor doorontwikkeling. | |
Waar voorheen de Excel-template werd ingezet binnen Contentkalender.nl en als marketingmiddel, is er aan de huidige applicatie ook een verdienmodel gekoppeld voor Contentkalender.nl. Een win-winsituatie! |
Inmiddels hebben 1200 bedrijven een account aangemaakt in de applicatie. Contentkalender.nl is nu met de gebruikers in gesprek om te achterhalen hoe de tool nog gebruiksvriendelijker kan. Samen met de user face specialist van EsperantoXL wordt de tool blijvend verbeterd.
Hoe kunnen we jouw organisatie op weg helpen?
We zijn benieuwd naar jouw verhaal