De situatie

Verouderde bedrijfsprocessen

Zonder digitalisering is het vrijwel onmogelijk om het optimale resultaat te behalen, zo wist ook Maikel Jagroep toen hij in 2018 als directeur het heft in handen mocht nemen bij de Betonvereniging. Een mooi moment om verandering in te luiden, en zo werd al gauw duidelijk dat er behoefte was aan een custom-made applicatie die voldoet aan de complexe eisen en behoeftes rondom het registratieproces van studenten.

Naast het registratieproces, moesten ook zaken als facturatie en inzage van studievoortgang worden opgenomen in de portal. Het beoogde doel van deze omslag was om de data die voorheen onduidelijk was, boven tafel te krijgen. Wie is de klant eigenlijk, en hoe kan de klant nóg beter in diens behoeftes worden beantwoord? De keuze viel op het gebruik van low-code platform WEM, en met die keuze bleek EsperantoXL de meest geschikte kandidaat om het project uit te voeren.

De uitdaging

Een toegankelijke portal

De portal diende gebruiksvriendelijk te zijn voor zowel studenten als docenten, en moest daarnaast op een efficiënte manier onbekende data in kaart brengen. Zaken zoals NAW-gegevens, opleidingsbehoeftes, financiën en lesmateriaal moesten allemaal ondergebracht worden onder dezelfde portal. Hierbij is er met veel zorg een roadmap opgesteld, bestaande uit een aantal milestones die gepaard gingen met evaluatiegesprekken.

De oplossing

Inzichtelijke data door bedrijfsmanagementsysteem

Binnen 9 maanden heeft EsperantoXL een low-code oplossing ontwikkeld samen met de Betonvereniging die volledig op maat is ontworpen en ingericht, met ruimte voor doorontwikkeling daar waar nodig. Het voordeel van deze persoonlijke aanpak is dat de Betonvereniging met deze basis de nodige aanpassingen kan maken om ervoor te zorgen dat de oplossing voortdurend kan meebewegen met mogelijke veranderingen en ontwikkelingen.

Studenten gebruiken de portal om al hun zaken binnen een handomdraai te regelen, en ook docenten maken er dankbaar gebruik van. Bovendien kan de Betonvereniging nu op handige wijze data inzetten om te peilen waar de behoefte ligt. Hoeveel studenten levert die specifieke klant aan? Waar komen de studenten vandaan; uit de stad of de provincie? Vragen die eenvoudig te beantwoorden zijn, maar zonder een goede registratie in het verleden onbeantwoord bleven. Nu er data beschikbaar is, kunnen er klantgerichte keuzes worden gemaakt waardoor er steeds beter wordt ingespeeld op de markt en de bijbehorende behoeftes.


Het resultaat

Een stevige basis met mogelijkheid tot uitbreiding

Inmiddels is het bedrijfsmanagementsysteem (BMS) actief, wat betekent dat er vanuit deze basis verder kan worden aangevuld om mee te bewegen met de wensen van gebruikers, maar ook de Betonvereniging zelf. Door een datagedreven aanpak kunnen er verdere proposities gemaakt worden die zich toespitsen op de klant en de veranderlijke bedrijfsprocessen.

Het BMS is een portal waarin opleidingen worden geregistreerd en gepland, en waar zowel studenten als docenten kunnen inloggen om te communiceren over NAW-gegevens, lesmateriaal, studievoortgang, enzovoorts. Vanuit deze basis kan er aan de hand van bijvoorbeeld API-sleutels koppelingen gemaakt worden met andere oplossingen. Maar de modulaire insteek maakt het ook mogelijk om de oplossing-op-maat verder te verfijnen, waardoor de Betonvereniging in principe eindeloos uit de voeten kan met de huidige oplossing.

Ben je benieuwd wat low-code/no-code oplossingen voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Laten we dan eens in gesprek gaan om te kijken waar de knelpunten van jouw situatie zitten en hoe je dat het beste kunt oplossen. Laat jouw gegevens achter via het contactformulier.
We helpen je graag verder

Gerelateerde Projecten

Oorlogsgravenstichting: Centrale applicatie, complete make-over in WEM

Met behulp van het no-code ontwikkelplatform WEM moderniseerde EsperantoXL de centrale applicatie van Oorlogsgravenstichting.

Actief Werkt - Klant- en Flexkrachtenportaal

Actief Werkt! schakelde de hulp van EsperantoXL in om een nieuwe app, inclusief klant- en flexkrachtenportaal, te realiseren. Ben je benieuwd hoe dit verliep? Lees snel verder!

Kempkes Landmeten - Nieuw managementsysteem

Kempkes Landmeten is specialist in het inwinnen, uitzetten en vastleggen van geodata. EsperantoXL ontwikkelde een nieuw managementsysteem met dezelfde user experience, maar dan overzichtelijker en met een aantal extra functionaliteiten.

Itho Daalderop - Serviceapp

Monteurs die met een smartphone binnenklimaatapparaten in enkele seconden gebruiksklaar maken. Het kan nu met de nieuwe app voor Itho Daalderop. Lees hier hoe we dit gedaan hebben.

Provincie Zuid-Holland - Applicatie Financieel Toezicht

Gemeenten en gemeenschappelijke regelingen zijn verantwoordelijk voor hun eigen financiële huishouding. Het team Financieel Toezicht van de provincie Zuid-Holland heeft als taak om financieel toezicht te houden op deze organisaties binnen de provincie. Hiermee wordt beoogd een gezonde financiële situatie te bevorderen.

Robidus - Portaal Statusuitvraag

Robidus is een snel groeiend bedrijf en heeft steeds meer werkgevers en werknemers te bedienen in dit proces. Het oude systeem kon deze groei niet aan. In de zoektocht naar een toekomstgerichte oplossing kwam het team bij EsperantoXL terecht.

Korenhof - Digitale werkbonnen

Een app met digitale werkbonnen gekoppeld aan het financiële systeem.

De Heer land en water - Urenregistratiemodule

Van een statisch en foutgevoelig systeem naar een flexibele en uitgebreide urenregistratiemodule


toon alles