De meest complete serviceapp in de branche

Itho Daalderop

Itho Daalderop is een fabrikant van binnenklimaatapparaten. Het bedrijf maakt energieneutraal wonen mogelijk voor consumenten. Met de duurzame en innovatieve verwarmings-, tapwater-, ventilatie- en thermostaatoplossingen biedt Itho Daalderop een comfortabel, gezond en energiezuinig binnenklimaat.

De situatie

Lange wachtrijen bij de helpdesk

De apparaten werden al jarenlang geïnstalleerd door een laptop eraan te koppelen met een draad. Itho Daalderop wilde toe naar een situatie waarin dit via een app kan. Het eerste aangehaakte product in deze modernisering was het nieuwe ventilatiesysteem HRU 400, dat voorzien is van een wifi-module. Er moest een app worden ontwikkeld die deze wifi-module kon aansturen, die vervolgens weer de producten aanstuurt.

Een ander probleem was dat installateurs niet snel genoeg konden worden ondersteund. Bij problemen stonden ze vaak te lang in de wachtrij bij de klantenservice van Itho Daalderop. Helpdeskcollega’s moesten vervolgens het juiste product identificeren. Dit behelsde gemiddeld de helft van de tijd aan de telefoon en daardoor ook helft van de wachtrijtijd. Wat het proces nog verder vertraagde was dat sommige installateurs bij het afhandelen van een melding naar kantoor moesten om hier de betreffende administratie op te pakken. Ze waren tweemaal bezig met het oplossen van hetzelfde probleem.

De wens was om een app te ontwikkelen die zowel de nieuwe systemen zou kunnen aansturen als de problemen met installeren en onderhouden voor monteurs zou vergemakkelijken. Itho Daalderop kwam bij EsperantoXL uit.

 

Itho2

De uitdaging

Systemen van verschillende partijen koppelen

Een van de grootste uitdagingen was dat er maar liefst 6 partijen betrokken waren en dat hun verschillende systemen aan elkaar moesten worden gekoppeld. Er moest onder andere rekening worden gehouden met de communicatieprotocollen, de software van het ventilatiesysteem en de HMI-software.

Een andere uitdaging was dat wanneer de app met het apparaat verbonden is, de verbinding met het internet wordt verbroken. Het was de taak aan EsperantoXL om een manier te vinden waarop de gegevens konden worden opgehaald. De te bouwen app moest ervoor zorgen dat verbinding kan worden gemaakt met het eigen wifi-netwerk van het apparaat. Tijdens de verbinding moesten data en instellingen worden uitgelezen en aangepast en moest handbediening worden uitgevoerd. Alle eventueel benodigde definities moesten zijn opgehaald wanneer verbinding met internet verbroken wordt.

De oplossing

Een wizard met verschillende schermen

EsperantoXL werkte nauw samen met Itho Daalderop bij het ontwikkelen van de app. Bijna dagelijks hadden de teams contact met elkaar en werkten ze samen. Zo kon er zo snel mogelijk een passende technische oplossing worden geboden.

De oplossing die EsperantoXL aandroeg was een hybride app. De installateur kan op locatie de QR-code op het apparaat scannen en met behulp van de app het apparaat installeren en de producten registreren (waardoor de garantie ook wordt ingesteld). Ook kunnen installateurs door het inbedrijfsstellingsproces worden geleid met behulp van wizards in de app. De wizard is een stappenplan dat verschillende schermen bevat. Hierdoor kan de installateur gemakkelijk de situatie vaststellen, de juiste oplossing vinden en door middel van berekeningen het apparaat instellen.

Nick Winkelman – Programmaleider Digital, Itho Daalderop:

“EsperantoXL dacht goed met ons mee en het team stelde zich flexibel op. Wij wilden de app snel kunnen lanceren omdat er een aantal belangrijke evenementen en deadlines voor de deur stonden. Het team van EsperantoXL heeft toen enorm veel vaart gemaakt en de app in een korte tijd gelanceerd.

Wij zijn blij met onze service app. Het is de meest complete service app die in onze branche beschikbaar is.”

Het resultaat

Een volledige serviceapp

Het resultaat is een SERVICE APP waarmee installateurs eenvoudig al hun productzaken regelen zoals; het installeren/inregelen en registreren van producten, verlengde garantie aanvragen en handleidingen raadplegen.

De resultaten op een rijtje:

 Installateurs kunnen makkelijker de apparaten installeren en zullen minder vaak de klantenservice bellen. Deze telefoontjes zullen daarnaast efficiënter worden afgehandeld. Door de QR-code te scannen via de app op hun telefoon of tablet, kunnen de installateurs de stappen in de diverse wizards doorlopen.
 
 Er zijn protocollen opgesteld over het communiceren tussen de schermen. Deze kunnen vanuit de achterkant worden ingericht. Hierdoor kunnen ‘citizen developers’ bij Itho Daalderop deze zelf verder ontwikkelen.
 
 Het systeem is toekomstbestendig. Binnen een aantal jaar zal ook de overige apparatuur worden aangestuurd via de app. EsperantoXL helpt het bedrijf bij het ontwikkelen en het zetten van de volgende stappen.

Hoe kunnen we jouw organisatie op weg helpen?

We zijn benieuwd naar jouw verhaal

Gerelateerd aan industrie of platform


EsperantoXL
Korenmolenlaan 1-G
3447 GG Woerden

T 085 760 35 99
H 085 760 37 57
@ info@esperantoxl.nl