De situatie

Lange wachtrijen bij de helpdesk

De apparaten werden al jarenlang geïnstalleerd door een laptop eraan te koppelen met een draad. Itho Daalderop wilde toe naar een situatie waarin dit via een app kan. Het eerste aangehaakte product in deze modernisering was het nieuwe ventilatiesysteem HRU 400, dat voorzien is van een wifi-module. Er moest een app worden ontwikkeld die deze wifi-module kon aansturen, die vervolgens weer de producten aanstuurt.

Een ander probleem was dat installateurs niet snel genoeg konden worden ondersteund. Bij problemen stonden ze vaak te lang in de wachtrij bij de klantenservice van Itho Daalderop. Helpdeskcollega’s moesten vervolgens het juiste product identificeren. Dit behelsde gemiddeld de helft van de tijd aan de telefoon en daardoor ook helft van de wachtrijtijd. Wat het proces nog verder vertraagde was dat sommige installateurs bij het afhandelen van een melding naar kantoor moesten om hier de betreffende administratie op te pakken. Ze waren tweemaal bezig met het oplossen van hetzelfde probleem.

De wens was om een app te ontwikkelen die zowel de nieuwe systemen zou kunnen aansturen als de problemen met installeren en onderhouden voor monteurs zou vergemakkelijken. Itho Daalderop kwam bij EsperantoXL uit.

De uitdaging

Systemen van verschillende partijen koppelen

Een van de grootste uitdagingen was dat er maar liefst 6 partijen betrokken waren en dat hun verschillende systemen aan elkaar moesten worden gekoppeld. Er moest onder andere rekening worden gehouden met de communicatieprotocollen, de software van het ventilatiesysteem en de HMI-software.

Een andere uitdaging was dat wanneer de app met het apparaat verbonden is, de verbinding met het internet wordt verbroken. Het was de taak aan EsperantoXL om een manier te vinden waarop de gegevens konden worden opgehaald. De te bouwen app moest ervoor zorgen dat verbinding kan worden gemaakt met het eigen wifi-netwerk van het apparaat. Tijdens de verbinding moesten data en instellingen worden uitgelezen en aangepast en moest handbediening worden uitgevoerd. Alle eventueel benodigde definities moesten zijn opgehaald wanneer verbinding met internet verbroken wordt.

De oplossing

Een wizard met verschillende schermen

EsperantoXL werkte nauw samen met Itho Daalderop bij het ontwikkelen van de app. Bijna dagelijks hadden de teams contact met elkaar en werkten ze samen. Zo kon er zo snel mogelijk een passende technische oplossing worden geboden.

De oplossing die EsperantoXL aandroeg was een hybride app. De installateur kan op locatie de QR-code op het apparaat scannen en met behulp van de app het apparaat installeren en de producten registreren (waardoor de garantie ook wordt ingesteld). Ook kunnen installateurs door het inbedrijfsstellingsproces worden geleid met behulp van wizards in de app. De wizard is een stappenplan dat verschillende schermen bevat. Hierdoor kan de installateur gemakkelijk de situatie vaststellen, de juiste oplossing vinden en door middel van berekeningen het apparaat instellen.

Het resultaat

Een volledige serviceapp

Het resultaat is een SERVICE APP waarmee installateurs eenvoudig al hun productzaken regelen zoals; het installeren/inregelen en registreren van producten, verlengde garantie aanvragen en handleidingen raadplegen.

De resultaten op een rijtje:

Installateurs kunnen makkelijker de apparaten installeren en zullen minder vaak de klantenservice bellen. Deze telefoontjes zullen daarnaast efficiënter worden afgehandeld. Door de QR-code te scannen via de app op hun telefoon of tablet, kunnen de installateurs de stappen in de diverse wizards doorlopen.


Er zijn protocollen opgesteld over het communiceren tussen de schermen. Deze kunnen vanuit de achterkant worden ingericht. Hierdoor kunnen ‘citizen developers’ bij Itho Daalderop deze zelf verder ontwikkelen.


Het systeem is toekomstbestendig. Binnen een aantal jaar zal ook de overige apparatuur worden aangestuurd via de app. EsperantoXL helpt het bedrijf bij het ontwikkelen en het zetten van de volgende stappen.


Bram Berkelaar
Ben jij nu benieuwd wat low-code/no-code oplossingen voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Dan maak ik graag tijd voor je om persoonlijk onze visie op jouw unieke uitdaging met je te delen.

Hieronder heb je binnen 2 minuten een geheel vrijblijvende tête-à-tête in je agenda staan op het moment wanneer het jou uitkomt

BOEK JE TÊTE-À-TÊTE HIER

Gerelateerde Projecten

Betonvereniging - bedrijfsmanagementsysteem

Zo’n 60 jaar biedt de Betonvereniging educatie in de vorm van cursussen aan, inmiddels voor 800 tot 1000 studenten per jaar. EsperantoXL ontwikkelde een bedrijfsmanagementsysteem, waarop studenten en docenten gegevens en informatie rondom hun opleidingen en cursussen kunnen beheren.

Oorlogsgravenstichting: Centrale applicatie, complete make-over in WEM

Met behulp van het no-code ontwikkelplatform WEM moderniseerde EsperantoXL de centrale applicatie van Oorlogsgravenstichting.

Actief Werkt - Klant- en Flexkrachtenportaal

Actief Werkt! schakelde de hulp van EsperantoXL in om een nieuwe app, inclusief klant- en flexkrachtenportaal, te realiseren. Ben je benieuwd hoe dit verliep? Lees snel verder!

Recreatieverzekeringen - Verzekeringsmodule

Om de vernieuwing van RecreatieVerzekeringen succesvol te maken, bouwde EsperantoXL in 3 weken een verzekeringsmodule. Benieuwd hoe dit proces is verlopen? Lees snel verder.

Kempkes Landmeten - Nieuw managementsysteem

Kempkes Landmeten is specialist in het inwinnen, uitzetten en vastleggen van geodata. EsperantoXL ontwikkelde een nieuw managementsysteem met dezelfde user experience, maar dan overzichtelijker en met een aantal extra functionaliteiten.

Provincie Zuid-Holland - Applicatie Financieel Toezicht

Gemeenten en gemeenschappelijke regelingen zijn verantwoordelijk voor hun eigen financiële huishouding. Het team Financieel Toezicht van de provincie Zuid-Holland heeft als taak om financieel toezicht te houden op deze organisaties binnen de provincie. Hiermee wordt beoogd een gezonde financiële situatie te bevorderen.

Robidus - Portaal Statusuitvraag

Robidus is een snel groeiend bedrijf en heeft steeds meer werkgevers en werknemers te bedienen in dit proces. Het oude systeem kon deze groei niet aan. In de zoektocht naar een toekomstgerichte oplossing kwam het team bij EsperantoXL terecht.

Clean Air by Baker - Serviceapplicatie

CleanAir beschikt over een eigen serviceafdeling. Ervaren technici ondersteunen bij de validatie, kalibratie en laminaire flow-installaties. Deze technici controleren regelmatig of de werkbanken nog voldoen aan de gestelde eisen. Tijdens deze controle werden de metingen door monteurs met pen genoteerd.


toon alles