De situatie

Schade opnemen met pen en papier

Wanneer een klant een leaseauto inlevert bij UAS Schadeherstel wordt deze op schade gecontroleerd. Het noteren van de schade gebeurde nog handmatig en was een tijdrovend proces. Er werd gewerkt met drie verschillende systemen, waar de medewerkers steeds tussen moesten schakelen.

Eerst werden foto’s van de auto gemaakt en werd de schade met pen en papier genoteerd. Informatie moest handmatig worden ingevuld in het systeem en vervolgens deels worden overgetypt in een ander systeem. Een derde systeem werd gebruikt om het formulier te versturen en rapporten op te maken. Het innameproces nam hierdoor teveel tijd in beslag en was gevoelig voor fouten.

De uitdaging

Een tool gekoppeld aan het bestaande systeem

UAS Schadeherstel wilde het innameproces stroomlijnen. Een aanpassing in het eigen automatiseringspakket was kostbaar en zou erg lang duren. UAS Schadeherstel zocht daarom een snellere en klantvriendelijke oplossing.

Het autoschadeherstelbedrijf schakelde EsperantoXL in om te onderzoeken hoe de inname kon worden verbeterd. Van het managementsysteem waarvan UAS Schadeherstel gebruik maakte kon niet zomaar worden afgestapt. EsperantoXL adviseerde daarom om een tool te ontwikkelen die kon worden gekoppeld aan het bestaande systeem.

De oplossing

Alle informatie in één applicatie

EsperantoXL ontwikkelde een inlevertool waarmee snel schade kan worden geregistreerd wanneer iemand een auto inlevert. In korte tijd werd een Minimum Viable Product gemaakt waarmee UAS Schadeherstel intern kon werken. Het systeem biedt nu een digitaal format, waarbij autogegevens, foto’s van schade, de kosten van het repareren en de handtekening van de klant makkelijk in de applicatie kunnen worden opgeslagen, bewerkt en verzonden.

De volgende stap was om van de tool een whitelabel applicatie te maken, zodat deze ook voor andere klanten kan worden ingezet. EsperantoXL zorgde ervoor dat de look & feel van de applicatie kan worden aangepast, zodat deze eenvoudiger kan worden vermarkt. UAS Schadeherstel kan de verschillende leasemaatschappijen of fleetowners helpen de applicatie in te zetten op een manier die past bij hun systeem en werkwijze.

Ilonka Boer-van den Adel – Juridisch beleidsondersteunend medewerker bij de Provincie Zuid-Holland

“Wij hadden zelf niet een goed beeld van hoe het systeem eruit zou moeten komen te zien, omdat wij al jaren op dezelfde manier werken. EsperantoXL luisterde heel goed naar de wensen van de gebruikers en stelde steeds exact de juiste vragen. Hierdoor konden ze de beste oplossingen bieden.”

Het resultaat

Medewerkers zijn niet langer afhankelijk van Excelsheets. Met een complete backoffice worden gegevens verzameld en verwerkt, waardoor het gehele proces is geautomatiseerd. Iedereen heeft nu altijd een volledig overzicht.

Een technische koppeling zorgt dat programma’s op elkaar aansluiten. De API koppelt verschillende systemen aan elkaar, waardoor data gemakkelijk kan worden opgehaald en gesynchroniseerd met verschillende lijsten en systemen. Informatie hoeft nooit meer handmatig te worden overgetypt.

Het gebruiksvriendelijke systeem met veel handigheden zorgt ervoor dat de afdeling wordt ontlast, schadeclaims efficiënter kunnen worden afgehandeld en dat fouten kunnen worden voorkomen. Dit bespaart tijd en moeite voor iedereen.

Nu het nieuwe systeem in gebruik is genomen, wordt er een grote efficiëntieslag gemaakt bij de Eenheid Juridische Expertise en Handhaving. Het systeem bevalt zo goed, dat EsperantoXL is gevraagd om verder te gaan met het automatiseren van verschillende processen voor de Provincie Zuid-Holland.

EsperantoXL ontwikkelt razendsnel software op maat

Onze aanpak is vooral geschikt voor organisaties die flexibel moeten zijn in hun business en organisaties die processen willen automatiseren of verbeteren.

Ben je benieuwd naar wat Rapid Application Development kan betekenen voor jouw organisatie? We ontdekken graag samen met jou de mogelijkheden.

Gerelateerde Projecten

Robidus - Portaal Statusuitvraag

Robidus is een snel groeiend bedrijf en heeft steeds meer werkgevers en werknemers te bedienen in dit proces. Het oude systeem kon deze groei niet aan. In de zoektocht naar een toekomstgerichte oplossing kwam het team bij EsperantoXL terecht.

Gemeente Utrecht - Serviceportaal

De afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) van de Gemeente Utrecht maakte gebruik van een Facility Management Systeem. Deze voldeed echter niet aan de wensen. De hulp van EsperantoXL werd ingeschakeld.

Recreatieverzekeringen - Verzekeringsmodule

Om de vernieuwing van RecreatieVerzekeringen succesvol te maken, bouwde EsperantoXL in 3 weken een verzekeringsmodule. Benieuwd hoe dit proces is verlopen? Lees snel verder.

Actief Werkt - Klant- en flexkrachtenportaal

Actief Werkt! schakelde de hulp van EsperantoXL in om een nieuwe app, inclusief klant- en flexkrachtenportaal, te realiseren. Ben je benieuwd hoe dit verliep? Lees snel verder!

Contentkalender - Online versie van Contentkalender

Contentkalender.nl is via het software-ontwikkelplatform Betty Blocks terecht gekomen bij EsperantoXL. EsperantoXL zag al snel mogelijkheden in de doorontwikkeling van de template, waarop een voorspoedige samenwerking volgde.

Provincie Zuid-Holland - Schadeclaims geautomatiseerd

De Eenheid Juridische Expertise en Handhaving van de Provincie Zuid-Holland houdt zich bezig met verschillende beleidszaken, waaronder het afhandelen van schadeclaims. Dit werd nog met Excelsheets gedaan, wat veel tijd in beslag nam en frustrerend was voor medewerkers.

Clean Air by Baker - Serviceapplicatie

CleanAir beschikt over een eigen serviceafdeling. Ervaren technici ondersteunen bij de validatie, kalibratie en laminaire flow-installaties. Deze technici controleren regelmatig of de werkbanken nog voldoen aan de gestelde eisen. Tijdens deze controle werden de metingen door monteurs met pen genoteerd.

Omzorg - App voor interne processen

Voor Omzorg, het servicebureau in de thuiszorg, hielp EsperantoXL met het uitbreiden en verbeteren van de centrale applicatie voor het bedrijf. Om de best mogelijke zorg te bieden, was Omzorg bezig met het bouwen van een app die interne bedrijfsprocessen soepeler moest laten verlopen.


toon alles

Card image cap