De situatie

Aanvraagproces was volledig geoutsourcet

Een grote Nederlandse levensverzekeraar werkt samen met een administratiekantoor dat bevoegd is om overeenkomsten voor een overlijdensrisicoverzekering (ORV) af te sluiten. Bij dit afsluittraject is bovendien een medisch adviesbureau betrokken voor het geven van medische beoordelingen.

Het aanvraagproces was volledig geoutsourcet bij een andere partij. De verzekeraar wilde daar echter minder afhankelijk van zijn en het proces geheel in eigen handen hebben. Om dat te realiseren moest de hele flow – van handmatige invoer van de aanvraagbevestiging door het administratiekantoor tot en met de output voor de polisadministratie – grotendeels worden geautomatiseerd, zodat er geen of zo min mogelijk mensenhanden meer aan te pas komen.

De uitdaging

Veel verschillende flows en partijen

Er moesten behoorlijk wat uitdagingen worden overwonnen. De flow van invoer tot polisadministratie wordt beïnvloed door de verschillende soorten medische beoordelingen en adviezen. Al deze flows moesten op een logische manier afgehandeld kunnen worden. Verder zijn er een hoop verschillende partijen betrokken bij het proces, waardoor er een strakke rollenscheiding aangebracht moest worden.

Ook het vierogenprincipe was een aandachtspunt: de ingevoerde data moet door iemand anders worden gecontroleerd. Last but not least de informatiebeveiliging: het gaat hier om medische informatie van personen waar volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming uiterst zorgvuldig mee om moet worden gegaan.

De oplossing

Flexibele front-end ORV-applicatie

De gerealiseerde applicatie beschikt onder meer over de volgende functionaliteiten:

  • Automatische invoercontroles per invoerveld
  • Overzichten van alle gegevens en stuurinformatie
  • Communicatie via automatische e-mails naar betrokkenen
  • Automatisch genereren van brieven (die als bijlagen in de e-mails verstuurd kunnen worden)
  • Koppelingen met een rekenkern en de bestaande polisadministratie
  • Verzekerden kunnen hun elektronische gezondheidsverklaring veilig, op elk moment en op ieder device invullen, waarbij data van en naar de ORV-applicatie gaat.

EsperantoXL heeft de applicatie gebouwd met het low-code softwareontwikkelingsplatform Thinkwise, waarmee eenvoudig en snel bedrijfskritische business-software kan worden gerealiseerd. Applicaties die zijn gebouwd met Thinkwise zijn groei- en toekomstbestendig en kunnen grote hoeveelheden data aan. EsperantoXL heeft nauw samengewerkt met Thinkwise, dat onder meer vooraf een proof of concept heeft neergezet om te laten zien dat het platform geschikt is voor de oplossing. Daarnaast was Thinkwise een prettige sparringpartner waardoor EsperantoXL tot goede (technische) oplossingen is gekomen.

Het resultaat

Unieke applicatie die voorsprong geeft in competitieve markt

Het resultaat is, in de woorden van de verzekeraar, een ‘unieke en uiterst flexibel in te richten front-end applicatie die voldoet aan alle wettelijke en security-eisen, uitgebreide proces- en workflowinformatie bevat en analysemogelijkheden heeft om het offerteproces verder te optimaliseren, waardoor wij voorsprong hebben in deze competitieve markt’.

Bijzonder zijn verder de slimme, gebruiksvriendelijke flows in de user interface waarbij de eindgebruiker op intuïtieve wijze door de applicatie heen wordt geleid. De applicatie is bovendien zo flexibel mogelijk opgezet, waarbij de verzekeraar bijvoorbeeld zelf de templates voor de e-mails, brieven, taken, elektronische gezondheidsverklaringen en vragen kan aanpassen en toevoegen. Noemenswaardig is ook de verwerkingssnelheid, dat een belangrijk criterium was: in de eerste week na livegang hebben meerdere klanten hun verzekeringspolis binnen enkele uren ontvangen.

De samenwerking

Naadloze samenwerking voor een gouden resultaat

EsperantoXL heeft samengewerkt met een gedreven en enthousiast team van de verzekeraar. Binnen de agile werkwijze op basis van het scrum-framework was er dagelijks contact tussen de teams. Samen met – en op basis van het voorwerk van – de product owner van de verzekeraar zijn gedurende het project alle requirements in kaart gebracht. Eindgebruikers van de verzekeraar, het administratiekantoor én het medische adviesbureau waren betrokken bij het test- en reviewproces.

Hoewel er nu een applicatie met een gouden randje live is gegaan, is dit pas een eerste stap in een groter geheel. Er gaan namelijk nog meer grote stappen gezet worden. EsperantoXL is nu bijvoorbeeld gestart met het automatiseren van de handmatige invoer van de aanvraagbevestiging van de ORV. Daarnaast wordt er op verschillende manieren data verzameld. Daarmee kan het product verder worden geoptimaliseerd, zowel wat betreft user experience als het verder reduceren van de kosten.

Onze aanpak is vooral geschikt voor organisaties die flexibel moeten zijn in hun business en organisaties die processen willen automatiseren of verbeteren.

Ben je benieuwd naar wat Rapid Application Development kan betekenen voor jouw organisatie? We ontdekken graag samen met jou de mogelijkheden.
Gerelateerde Projecten

Actief Werkt - Klant- en Flexkrachtenportaal

Actief Werkt! schakelde de hulp van EsperantoXL in om een nieuwe app, inclusief klant- en flexkrachtenportaal, te realiseren. Ben je benieuwd hoe dit verliep? Lees snel verder!


toon alles