No-code development zorgt ervoor dat je bedrijf razendsnel kan ontwikkelen en innoveren. Maar als je hierbij ook nog rekening moet houden met UX, vertraag je dan niet het ontwikkelingsproces? Kun je tijdens sprints de gebruikerservaring verbeteren terwijl je de snelheid van de methode behoudt? Wij vertellen je in deze blog wat UX is, hoe je het toepast en hoe dit juist kan worden ingezet in combinatie met No-code bij de ontwikkeling van jouw producten of diensten.

User experience is de manier waarop iemand een website, applicatie, dienst of product ervaart

En hoe pas je UX toe?

UX is tegenwoordig enorm belangrijk voor elke applicatie of website. In een tijd waarin de online concurrentie groot is, zullen bezoekers al snel afhaken wanneer de website niet logisch in elkaar zit of wanneer de antwoorden op de vragen van de consument niet snel worden beantwoord. Een goede UX zorgt voor een betere gebruikservaring, meer conversie en een verhoogde klanttevredenheid.

Om te zorgen dat jouw digitale oplossing beter aansluit op de gebruikservaring, zijn er verschillende vuistregels om rekening mee te houden:

Gebruikers zijn sneller dan je denkt

Bij het opbouwen van een pagina wordt vaak veel tijd besteed aan de formulering van de juiste boodschap. Ondanks dat dit zeker impact heeft op de ervaring van de gebruiker, blijkt dat de bezoekers slechts de pagina scannen. Je kunt het vergelijken met een billboard langs de snelweg, waarbij je in een flits hebt gezien waar het over gaat. De online bezoeker heeft haast, is maar naar één specifiek onderwerp op zoek en is vaak al bekend met een soortgelijke pagina. Jouw boodschap moet dus direct worden gecommuniceerd.

Niet te veel denken

Om de gebruiker te ondersteunen in deze razendsnelle zoektocht, komt user experience professional Steve Krugg met de voornaamste tip: “Don’t make the user think”. Je moet je voorstellen dat op het moment dat de gebruiker op een pagina terecht komt, een denkbeeldige zandloper in beweging komt. Hoe sneller en logischer de ervaring is, hoe positiever de gebruiker, en des te groter de kans dat de deze terug zal keren naar de website.

De online ervaring is anders dan een fysieke ervaring. In een supermarkt ben je vaak tijdens je eerste bezoek verdwaald. Je bent niet bekend met de locatie van verschillende producten en je moet goed zoeken. Je gebruikt afdelingen, bordjes en de schappen om bij je product uit te komen. De volgende keer dat je er bent weet je precies waar je dat ene product moet vinden. Online werkt dit niet zo. Aangezien je geen fysieke locatie hebt, is er geen intuïtieve manier om te onthouden waar iets is. Daarom moet de website voor de bezoeker logisch in elkaar zitten. Waar is de gebruiker op de website? Hoe komt hij terug bij andere pagina’s?

Wat wil ik de gebruiker laten kiezen?

Wanneer een gebruiker een bepaald doel voor ogen heeft, focust diegene op de eerst redelijke optie die hij tegenkomt. Vooral wanneer er tijdsdruk bestaat zal er geen moeite gedaan worden om verschillende opties te vergelijken. En dit kun je in je voordeel gebruiken. Door de bezoeker mee te nemen en door de website te leiden zoals jij wilt, neemt de kans op conversie toe. De gebruiker denkt zelf te kiezen, maar eigenlijk heb jij de weg al vooraf bepaald.

De gemiddelde gebruiker bestaat niet

Ondanks dat we vaak uitgaan van ‘hoe een gebruiker iets zou aanpakken’ is het logisch dat niet iedereen een website of applicatie op dezelfde manier benadert. Een mooi voorbeeld hiervan is het zoeken en kopen van een bepaald product. De één gebruikt direct de zoekbalk en de ander liever de navigatie. In het ontwerp moet er daarom rekening worden gehouden wordt met verschillende type gebruikers.

Rol van UX binnen sprints

Dat de user experience iets is om rekening mee te houden, is duidelijk. Maar hoe dan? Het kost veel testwerk en onderzoek om er continue achter te komen wat de gebruiker nu eigenlijk van je product vindt. Dit heeft vervolgens weer invloed op de snelheid van inspelen op mogelijke nieuwe kansen. En juist met No-code development hoopte je razendsnel te kunnen ontwikkelen. Vertraagt UX design dit niet?

Het antwoord op deze vraag is: “Juist niet!” De key is juist het integreren van UX in elke sprint. In plaats van alleen te kijken naar de functionaliteiten die per sprint opgeleverd zullen worden, is het belangrijk om ook de user experience mee te nemen. Of een wijziging of nieuwe functionaliteit namelijk ook echt gewaardeerd wordt en bijdraagt aan de ervaring van de gebruiker is namelijk de vraag. Bekijk dus niet alleen of de functionaliteit überhaupt iets toevoegt, maar juist ook hoe je dit zo kunt ontwerpen om de gebruiker de beste mogelijke gebruikservaring te bieden.

Daarnaast brengt het meenemen van UX in een sprint nieuwe inzichten omtrent de processen die de gebruiker zal doorlopen. Het inleven in de ervaring van de gebruiker geeft een boost aan de visie van het uiteindelijke product, wat met elke demo aan het eind van een sprint versterkt wordt. Met de snelheid en flexibiliteit van het ontwikkelen met een No-code platform kunnen we met deze nieuwe ideeën vervolgens gelijk aan de slag.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van UX design voor jouw applicatie?Neem dan gerust vrijblijvend contact op met EsperantoXL. Wij helpen je graag verder op weg.


Dig IT

De Kickstarter voor digitale innovatie

Binnen een week een digitaal prototype van jouw innovatieve idee.

Hoe? Lees verder